Prioriteitenmodel: innovatie in milieutoezicht
Hoe kun je milieutoezicht optimaliseren? Bij Omgevingsdienst de Vallei vonden ze het antwoord op die vraag in de ontwikkeling van een prioriteitenmodel. Op basis van dit model wordt prioriteit gegeven aan bedrijven die het meeste risico lopen op milieuovertredingen.
Het model, dat milieutoezichthouders ondersteunt, richt zich op drie cruciale pijlers: het milieurisico van een bedrijf, de mate van naleving van regelgeving, en de laatste inspectiedatum.
Impact op werkzaamheden
Tjiko Schutte, die samen met collega’s van Omgevingsdienst de Vallei dit model ontwikkelde en lanceerde, vertelt: “Het is verheugend om te zien hoe dit model gedurende het afgelopen jaar niet alleen binnen onze eigen omgevingsdienst vruchten heeft afgeworpen, maar ook een voorbeeld is geworden voor andere omgevingsdiensten. We zijn er trots op dat ons innovatieve werk niet alleen lokale impact heeft gehad, maar ook een bredere invloed heeft gekregen in het domein van milieutoezicht.” Het model is aangemeld bij het Algoritmeregister. Hierin staat informatie over algoritmes die de overheid gebruikt. Zo is deze informatie vindbaar en beschikbaar voor burgers, hun belangenbehartigers, de media en toezichthouders.
Dynamisch
“Doordat het model dynamisch is en gebruikmaakt van diverse bronnen, blijft de prioritering actueel”, legt Tjiko uit. “Dit scheelt de coördinatoren veel planwerk en geeft de medewerkers meer vrijheid in hun werkzaamheden. Het stelt hen in staat om hun tijd en middelen efficiënter in te zetten, waardoor ze zich kunnen concentreren op taken die het meest impact hebben op onze doelstellingen voor milieuhandhaving en -bescherming.” Daarnaast berekent het model ook hoeveel tijd je mag besteden aan een inspectie.
Animatie
In onderstaande animatie wordt op een toegankelijke manier het prioriteitenmodel uitgelegd. Het laat niet alleen zien hoe het model werkt, maar onderstreept ook het belang van transparantie en communicatie in ons werk.